יומן מסע פיליפינים

מסלול הטיול בפיליפינים של שובל שלנגר.

הפיליפינים היא מדינת איים שמורכבת מכ- 7000 איים. אנחנו ביקרנו רק ב-4 איים וב-5 לוקיישנים שונים.

לטיול שלנו בפיליפינים הגענו מיפן (לפוסט על יפן) בטיסה מאוסקה לסבו סיטי. בסבו סיטי בילינו לילה אחד בלבד אבל הספקנו שם המון! ההחלטה להגיע ישירות לסבו היא כי לא רצינו "לבזבז" יומיים במנילה. וסבו יותר קרובה ליעד הבא שלנו.  ישנו במלון southpole center hotel שהוא קרוב מאוד לשדה התעופה. לא להילחץ מהרחוב העני שסמוך אליו, במרחק של 100 מ' תגיעו למקדנולנד'ס, סטארבקס, ולקניון. הלינה עלתה 96 ש"ח לזוג. כמובן שהמלון לא ברמה גבוהה אבל בהחלט מתאים כתחנת מעבר ללילה בלבד. הגענו בצהריים לסבו וחשבנו איך לנצל את היום. היעד הבא שלנו הוא מוהל בוהל וזה במרחק של 4 שעות נסיעה מסבו סיטי והעדפנו לא להגיע לשם בלילה.

במחקר שעשיתי לפני הטיסה לפיליפינים גיליתי מקום מדהים ופוטוגני במיוחד. (מחקר זה שיטוט רחב באינסטגרם ובאינטרנט בכלל כן 🙂 ) למקום הזה קוראים sirao park. כשביררנו במלון לגבי המקום, ארגנו לנו נהג צמוד שיקח אותנו לסיור חצי יום בסבו בו עצרנו בכמה לוקיישנים. התחלנו במקדש צבעוני ומפתיע שבדיוק כשהגענו לשם היה טקס חמוד. משם המשכנו לסיראו גרדן כי היה לי חשוב להיות שם לפני שיחשיך. כשנכנסים לסיראו מרגישים שנכנסים לאולפן עם תפאורה פסטורלית. האיזור מחולק לכמה מוקדים של צילומים, ממש ככה. יש את היד האלוהית המפורסמת, את הנדנדות סטייל אינדונזיה ועוד מתקנים שונים להצטלם בהם.  לצערי כבר החשיך והתבאסתי שעצרנו במקדש הראשון. מסיראו גרדן המשכנו למקדש לאה. מקדש מהמם עם מרפסת ענקית ומלאה בפסלים. ממקדש לאה המשכנו במעלה ההר לתצפית על סבו סיטי. כשלפתע הנהג המליץ שנאכל ארוחת ערב במסעדה בפסגת ההר שגם ממנה ניתן לראות את כל העיר.

אכלנו ארוחת ערב ב- TOP OF CEBU וזאת הייתה חוויה מהממת לראות את כל העיר נוצצת ולסיים ככה את הסיור ואת היום. חשוב לציין שבכל נקודה הנהג המתין במכונית ונתן לנו את הזמן שלנו. בנוסף, כל הסיור היה על הר מאוד מפותל ויש לחשב את הזמנים. ממליצה לכל מי שיש לו כמה שעות בסבו לעשות את הסיור הזה.

למחרת בבוקר לקחנו מונית למוהל בוהל. מונית עלה כ-2000 פזו והנסיעה ארכה כ-4 שעות.. ישנו בריזורט THE BLUE ORCHID שזה ריזורט ומועדון צלילה. הנוף מהמלון מהמם ויש לו רצועת חוף פרטית. המלון שוכן רחוק מהמקום המרכזי של מוהל בוהל שבעצם מורכב מרחוב ראשי עם כמה מסעדות וגסט-האוסים. אי אפשר להגיע ולחזור מהמלון ברגל והתניידנו עם טרייסקל או עם אופנוע ששכרנו מהמלון. עלויות נסיעה בטרייסיקל משתנות מנהג לנהג ונהוג להתמקח. עלות שכירות אופנוע ל-24 שעות היא 500 פזו.

מהריזורט היה נוף מהמם! ישנו בסוויטה ובחזית שלה מרפסת נעימה עם נוף לים. השירות לא כלל ארוחות או שירותים אחרים. ביום הראשון במוהול בוהול הכרנו את האי וטיילנו עם האופנוע. ביום השני סגרנו טיול מהמלון למרות שהמליצו לנו שלא. סיור שנורקלים בשונית אלמוגים מהממת עם עולם צבעוני ומופלא במעמקי הים. לאחר מכן, המשכנו לשנרקל עם להקת הסרדינים וצבי הים. זה שהסיור היה דרך המלון היה לנו נוח כי הייתה לנו סירה פרטית והיינו עם זוג חברים נוסף. אבל (!) אפשר לעשות את השנרקולים עם להקת הסרדינים וצבי הים גם מהחוף שמאחורי הצ'ילי בר. בעלות רק עבור ציוד ולא לסיור מלא. השנרקול בלהקת הסדרינים היה חוויתי ביותר, ממש רואים להקה עם מיליון סרדינים. לא רחוק משם ראינו צבי ים אך כמובן שלא נגענו בהם ולא הפרענו להם.

בערב בילינו ברחוב הראשי, קצת אוכל קצת בירות וקצת סנוקר, אין יותר מידי מה לעשות מבחינת חיי לילה באי.

את היום השלישי במוהל בוהול החלטנו ללכת למפלי הקוואסן. במרחק של כשעה נסיעה בטרייסקל הגענו לטבע מדהים! נהג הטרייסקל שלנו גם שימש לנו למדריך מקומי והיה איתנו כל הזמן. אפשר כמובן לטייל שם לבד או לעשות את הקנינורינג שזה סיור של כמה שעות עם טיפוס וקפיצות מהמפלים. אני פחדנית אז העדפתי לוותר ולעשות טיול קצת שונה במפלים. כבר בדרך למפלים נהנים מנוף מדהים של טבע ירוק ונהר צלול. עוברים כמה מפלים קטנים בדרך ולבסוף מגיעים למפל הקוואסן הראשי והמהמם. מזהים ישר את בריכת הטורקיז ואפשר בכייף להעביר שם שעתיים שלוש. אנחנו לא עשינו את זה, אבל אני ממליצה להגיע עם קצת אוכל ולעשות פיקניק במקום. הגענו ממש מוקדם כדי להנות מהלבד, וזה היה חכם מאוד כי כבר בשעה 11:00 היו המון תיירים במקום.

בערב טיילנו קצת ברחוב הראשי וצפינו במשחק כדורסל של המקומיים, משחק נפוץ בפיליפנים הוא קרנסל תרנגולות. אל תופתעו כשתראו כשבכל גינה של בית מקומי יש תרנגולות קשורות בחבל ומטילות להן בגינה. הם מתפחים אותן וכשהן מספיק בוגרות הן משתתפות בקרבות בהן המקומיים נוהגים להמר מי ינצח.

לסיכום, מוהול בוהול רגועה, נעימה ושקטה. יש בה קצת מסעדות עם מנות מקומיות ואירופאיות, אטרקציות של שנרקולים וכמובן את מפלי הקוואסן. בדיעבד, אני לא ממליצה להקדיש למקום יותר מיומיים.

היעד השלישי שלנו בפיליפינים הוא בורקאי. בורקאי הוא האי מהיפים בעולם עם רצועת חוף ענקית שמחולקת ל-4 סטיישנים. אנחנו שהינו בסטיישן 2. מעבר בין הסטיישנים לוקח כ-10 דק' בטרייסקל וכחצי שעה בהליכה רגלית בחוף. האי מפוצץ במלונות יוקרה ורשת המלונות הנפוצה באי היא HENANN. אנחנו הגענו לאי באוקטובר והאי היה עם המון תיירים והרגישו את התנועה בחוף.

רצועת החוף של בורקאי היא מהיפות בעולם ומרוב שהמון תיירים הגיעו לבקר שם, סגרו את החוף לתקופה על מנת לנקות אותו מזיהום שהתיירים השאירו. בכללי בפיליפינים מקפידים מאוד על איכות הסביבה ויש המון פחים מאולתרים למחזור, השימוש בפלסטיק הוא מזערי, משתמשים בקשי שתיה מברזל ואפילו במקדנולד'ס אין קשים כלל. המקומיים מבינים שהטבע הוא הדבר הכי טוב שיש להם והם עושים הכל על מנת לא לפגוע באי. בחופים אסור לעשן ובבורקאי גם ברחובות אסור, יש פינות עישון ייעודיות והמון פקחים מסתובבים שם אז לא מומלץ לנסות את מזלכם בנושא. כיום החוף פתוח ונקי, החול הלבן, עצי הדקל והקוקוס הענקיים והמים הצלולים בגווני הטורקיז גורמים לך לבלות כל בוקר ברביצה על החוף. המקומיים מציעים שלל אטרקציות כגון איילנד הופינג בין האיים, שנורקלים, ספורט ימי וגלישת סאפ. לאורך החוף המון מסעדות, מסאג'ים וחנויות מזכרות. בסטיישן 2 יש גם את ה-D MOOL שהוא בעצם טיילת עם חנויות מותגים ומסעדות בין החוף לרחובות. בבורקאי יש חיי לילה מפתיעים, מסיבות חוף, המסעדות שמארחות זמרים מופיעים שמנהגנים ושרים בזמן שהסועדים נהנים מהארוחה, והליידי בוי'ז שמחכים לתיירים מחוץ למועדונים מייצרים קצת אווירה של חיי הלילה בתאילנד.

אנחנו בחרנו לעשות איילנד הופינג למספר חופים וביניהם גם פוקה ביץ'- חוף שאנטי מהמם עם פינות ישיבה וקישוטי צדפים יפים שפזורים על החוף. את הימים בבורקאי העברנו בעיקר בבטן גב ואוכל טוב. השקיעות בבורקאי הן השקיעות הכי יפות שראיתי, השמיים מקבלים גוונים אדומים היסטריים והמראה הזה של קו החוף עם עצי הדקל והסירות העוגנות הוא מראה שנשאר בזכרון. כיאה לאי תיירותי מרגישים את ההבדל בעלויות אך מקבלים גם תמורה יותר הוגנת במסעדות ובאטרקציות.

מבורקאי המשכנו לפלוואן שהוא מהאיים הגדולים בפיליפינים. התחלנו בקורון שהוא אי קטן בפלוואן ומאוד לא תיירותי. מגיעים לקורון בעיקר לצלילות אך גם בגלל שיש לו שפע של טבע, אגמים ולגונות. בבורקאי שהינו באיזור המרכזי במלון בוטיק מקסים של משפחה מקומית. ישנו בחדר הפונה לים ובמלון היה לנו מזח עם מרפסת בקצה ששימשה לנו כאחלה נקודת תצפית בשקיעות. לקורון הגענו ביום גשום ובערב יחסית אז הסתובבנו קצת באיזור המלון, ישבנו במסעדה חמודה ולאחר מכן בבר ממש ממול למלון. למחרת פתחנו את הבוקר באיילנד הופינג עם ג'ונתן, בחור מקומי שהוא ואחיו עושים סיורים מקומיים בקורון. כבר ערב לפני תיאמנו מולו בפייסבוק שאנחנו מגיעים. הסיור כלל כמה נקודות עצירה, שנורקלים וארוחת צהריים מפנקת ביותר בחוף. את ארוחת הצהריים הם התחילו להכין כבר בשייט, בכל נקודת עצירה שבילינו בחופים בתוליים ג'ונתן ואחיו בינתיים המשיכו לפלט את הדג, לחתוך ירקות ולבשל אורז לארוחת הצהריים וכל זה על הסירה הקטנה של הסיור. אגב, הסירות בפיליפינים הן שונות מהסירות בשאר המקומות במזרח. הפיליפינים הוסיפו קורות מצידי הסירה על מנת לייצר באלנס כששטים בהן.

לאחר ביקור בכמה חופים בתוליים ומהממים, ושנרקולים בשונית האלמוגים, עברנו ללגונה המהממת twin lagoon, הסירה שלנו עגננה ושחינו לסולם מאולתר שבנוי על ההר. בזמן שפל אפשר לעבור מתחת להר וכל התיירים עשו רכבת אנושית ועברו מתחת להר ומעל לקו המים. כשעברנו את הסולם גילינו את הלגונה ונשארנו שם כשעה. אין שם חוף, זה רק אנחנו והמצופים וצוקי הרים ענקיים עטופים בירוק מסביבנו. מהלגונה המשכנו ל- Kayagan lake שאליו מגיעים לאחר טיפוס וירידה של כ-1000 מדרגות! מגיעים לאגם מהמם עטוף במזח עץ ופינות ישיבה. באגם בילינו כשעה ולאחר מכן חזרנו לחוף. אכלנו ארוחת ערב במסעדה איטלקית ונרדמנו כמו תינוקות.

עוד יומיים נשארו לנו בקורון, בעיירת קורון אין חוף וכל החופים שביקרנו בהם רחוקים. אפשר לנסוע בטרייסקל לחופים ולהעביר שם את הזמן. אנחנו נסענו לבמבו ביץ והעברנו שם כמה שעות אבך החוף מלוכלך ולא מומלץ. את היומיים הנותרים בקורון בילינו במלונות, בבריכה, ובמסעדות מעולות. המסעדה הכי טובה שאכלנו בה בפיליפינים היא ללא ספק המסעדה Poco deli coron, מסעדה עם פירות ים ובשר מעולים! מבחר עצום של בקבוקי יין ופלטות גבינות ונקניקים מפנקות. המסעדה יקרה מאוד אבל הייתה כל כך שווה שחזרנו לשם פעם נוספת.

מקורון המשכנו ליעד האחרון שלנו בפיליפינים שגם הוא בפלוואן.לאחר הפלגה של 4 שעות מקורון הגענו אל האי אל נידו. לא בילינו באל נידו אלא לקחנו ריזורט מבודד ששוכן באי אל נידו. הריזורט הוא חלק מרשת בתי המלון - el nido resoret שמציעים 4 בתי מלון ברמת 5 כוכבים מפנקים ויוקרתיים ביותר. אנחנו בחרנו ב- apulit resorts island ונהנו מפינוק מושלם לסוף הטיול. שהינו באפוליט 4 ימים וזה בהחלט הזמן הרצוי להיות שם. פחות מזה אתה מרגיש שבא לך עוד ויותר מזה אתה כבר מתגעגע לעיירות ולאיים האחרים. כדי להגיע לריזורט היינו צריכים לנסוע לעיירה בשם טאי טאי ובעצם להגיע לאונג' המלון בנמל. משם סירה קטנה של המלון אספה אותנו אל מזח המלון. כבר מרחוק רואים את קו החוף ואת הסוויטות על המים. אנחנו בחרנו בסוויטה זוגית על המים ואהבנו אותה ממש הסוויטה מעוצב בקו טבעי ונקי, עם המון חלונות שבמכל חלון כמובן רואים את הים. יש גם סוויטה זוגית עם סלון וירידה למים מהחדר אבל פחות אהבנו אותה כי הירידה היא משותפת לך ולעוד שכן וכך גם המרפסות שלהן צמודות כך שאין פרטיות כל כך.

כבר בהגעה למזח המלון מקבלים אותנו בברכה בשירים ובמתנות. עושים לנו סיור הכרות ומובילים אותנו לסוויטה שלנו. צוות המלון היה מקסים ונעים ובכל ערב שהגענו לסוויטה חיכה לנו סיפור שינה המתאר את חיי המקומיים. ועלה עם הקדשת לילה טוב. המלון מציע כמובן שהייה עם ארוחות כלולות. הארוחות מלאות במאכלים מקומיים ובין לאומיים. המון פירות ים ודגים, מרקים, סלטים ופינוקים נוספים.  מבקרי המלון או יותר נכון מארחי המלון הם גם החיות המקומיות, לטאות כח ענקיות, סנאים, וכרישי תינוקות חמודים ששוחים להם מתחת לסוויטה שלנו כל היום.
האטרקציות הכלולות במלון הן סיורי שקיעה מידי ערב, קיאקים, סאפ, שנרקולים עם צבי הים, מנטה ריי ועוד,. אפשר גם לקחת קיאק ולשוט לחוף הפרטי המבודד שצמוד לאי המלון, יש גם טיפוס הרים ובריכת אינפיניטי במרכז אי המלון. המלון מציע מלבד הארוחות הכלולות גם ארוחות רומנטיות פרטיות על החוף. כמובן שהרשנו לעצמנו לחיות בסרט ולהתפנק בארוחה רומנטית פרטית עם שביל פרחוני, אורות ותפאורה שנבנתה באותו היום רק בשבילנו. מלצר פרטי שירת אותנו והביא לנו המון פינוקים מפתיעים לארוחה.

את שאר הימים במלון העברנו בבטן גב ובאטרקציות השונות שהמלון מציע, ובעיקר נהננו מהשקט. כך סיימנו את הטיול שלנו בפיליפינים.

טוב לדעת:

* התניידות בפיליפינים מבחינת מעברים בין האיים היא לא כל כך נוראית כמו שעשו ממנה, יש לקחת בחשבון זמני "פציעות" של איחורים בטיסות.
קחו בחשבון שלעלויות הלינה יתווספו עלויות מיסים. וגם בהגעה לאי חדש תצטרכו לשלם מיסי נמל ומיסי אי.

* הפיליפינים לא יקרה, גם שעשינו טיול מפנק בהחלט ולא חסכנו בכלום, עשינו כל אטרקציה שהתחשקה לנו, קנינו מזכרות ואכלנו כמו מלכים. הטיול לא היה יקר משמעותית.

* האוכל בפיליפינים מדהים בעיניי, אני לא שומרת כשרות ולכן נהנתי גם מכל המנות המקומיות אבל גם מי ששומר יכול בקלות להנות שם מחוויה קולינרית משגעת!
* מזג אוויר בפיליפינים הוא מזג אוויר טרופי אופייני. אנחנו ביקרנו שם באוקטובר והיו לנו רק יומיים גשומים. בעיקרון זה גם המון מזל ויש כאלו שמעדיפים לא לתכנן את היעד הבא ולסגור טיסה לאי הבא בזמן הטיול. אנחנו סגרנו הכל מראש מה שעזר להוזיל עלויות מבחינת טיסות ומלונות וגם יצא לנו טוב מבחינת מזג אוויר.

* המקומיים מקסימים, מכבדים מאוד את האורחים, שומרים על המקום ומאוד מאוד מנומסים. רובם מדברים בשליטה מלאה בשפה האנגלית וגם השילוט שם מאוד ברור וקל להתמצא שם בקלות.

לסיכום, אני ממליצה בעיקר לזוגות לבקר בפיליפינים אך פגשנו שם גם חבר'ה אחרי צבא שהגיעו לטיול צלילות וגם משפחות עם ילדים כך שיש מקום לכולם 🙂  תהנו!

קצת עליי

נעים להכיר 🙂
שובל שלנגר בת 29 מנהלת תוכן ומומחית לשיווק בסושיאל מדיה. התשוקה שלי היא לטייל עם הפרטנר המושלם בעלי יובל. נהנית לתעד כל פרט בטיולים ובבילויים בחיי. כבר מילדות בחופשות משפחתיות נהגתי לערוך יומני מסע הכוללים המלצות ותצלומים.ברגע שהשתחררתי מהצבא עליתי על טיסה למזרח הרחוק ומאז התאהבתי בחופש. עוד חוויות תמצאו בעמוד האינסטגרם שלי shovalshlanger@.